Project Description
Concept
Tijdens mijn afstudeerstage bij het Innovatieteam van BNNVARA heb ik een half jaar gewerkt aan een project over de overbodige online tijd van Gen Z’ers. Het blijkt dat jongeren steeds meer op hun mobiel zitten, dat hun schermtijd door corona nog meer is geworden en dat ze er iets aan willen doen. Ze willen minder schermtijd en meer tijd voor andere dingen. Maar hoe? Dat blijkt lastig te zijn. Daarom besloot ik hier een project over te doen, om Gen Z’ers makkelijker te kunnen laten ‘ontsnappen’ aan hun overbodige online tijd.
Gedurende mijn onderzoek heb ik veel onderzoek gedaan, brainstormsessies gefaciliteerd, concepten bedacht, uitgewerkt en ook uitgebreid getest met de doelgroep. Uiteindelijk is er een concept uitgekomen die de techniek voice gebruikt: een interactieve voice ervaring waarbij de gebruiker kennismaakt met experts over het onderwerp, andere leeftijdsgenoten die ook last hebben van het probleem en meer te weten komt over wat hij of zij tegen dit probleem kan doen. Met als doel: de gebruiker eventjes te verlossen van de digitale ruis.
Tijdens dit project heb ik verschillende prototype-tests gedaan om de reacties van de gebruiker te analyseren. Ook heb ik gekeken naar de technische werking van het product, hoe kan het gemaakt worden. Via een webapp met spraakherkenning zou het product uitgewerkt kunnen worden.